¨

Modevisningen

Triangelns köpcenter i Malmö, lördag 17 september 2005

Ombytta roller

Snacka om högklassigt transande när Sveriges första modevisning med transmannekänger invigde årets Regnbågsfestival i Malmö. Visning på Triangelns köpcentrum blev en formlig publiksuccé med över 3000 personer fördelat på tre visningar! Till och med balkongerna på centrets andra våning var fulla till bristningsgränsen under både modeshowen och invigningen.

Flera av höstens måsten dök upp på catwalken. Mycket brunt och många skärp. Stora smycken och långa halsband. En hel del tweed och manchester. För den som vill satsa på färgstarka plagg rekommenderas orange eller stark turkos.

En avstängd rulltrappa ner rådde febril aktivitet i omklädningsrummet. De 15 killarna och tjejerna, som deltog i visningen kämpade mot tiden med silkiga klänningar och slipsknutar. Vissa pushade upp brösten, andra gjorde tvärt om. Alla hann och busvisslingarna antog oanade höjder när modellerna en efter en äntrade scenen för 30 sekunders visning innan det var dags för nästa ombyte.

- Vi repade lite lätt i torsdags och det gick inte särskilt bra. Men nu gjorde det. Och tänk på att de flesta aldrig gått på en catwalk förut, avslöjar Sara Lund, som ansvarade för visningen. Jag tycker det är väldigt bra gjort av affärerna i köpcentrat att ställa upp på detta. Allt var precis som en vanlig modevisning med catwalk, konferencier och musik. Enda skillnaden var att modellerna visade motsatta könets kläder. Den som trodde att ett köpcenter var fel plats för en sådan modevisning hade fel. Det blev succé och dom vill ha tillbaka oss nästa år.

Som avslutning på varje modevisning gjorde Regnbågsfestivalens egen brud, Samatha entré på catwalken. Därefter radade alla mannekängerna upp sig på scenen, tackade för applåderna och gjorde sig klara för nästa visning som skulle börja en halv timma senare.

Det är en stressig men rolig tillvaro att vara mannekäng.

Invigningen av Regnbågsfestivalen-05 förlades till Triangeln Köpcenter och tanken var att en "omvänd" modevisning skulle skapa uppmärksamhet i media och folk skulle komma och titta. Båda planerna lyckades! Sydsvenskan hade modevisningen på första sidan och Kvällsposten gjorde ett modereportage. Visningen skedde inför totalt 3.000 personer och Malmö fick klart för sig att den 11:e Regnbågsfestivalen var igång.

Vi spred ut ryktet och väldigt många transpersoner ville ställa upp på catwalken. Totalt blev vi 15 personer. Sex transtjejer (MtF) visade tjejmodet och nio transkillar (FtM) visade herrmodet. Carina Rosqvist ställde upp som presentatör, konferencier och DJ.

Triangelns marknadsansvariga, Maria Regnfjord, var snabbt med på tanken att arrangera en helt vanlig modevisning med kläder från företagen i huset med enda skillnad att killar skulle visa kvinnomodet och tjejer skulle visa herrmodet.

17 september visade sig dessutom vara en perfekt dag för höstmodet. Maria skulle fixa catwalk, teknik, omklädnadsrum och affärer som ville vara med. Jag, Sara Lund, skulle fixa och repetera in transpersoner för modevisningen.
Det är ju inte en helt vanlig idé med amatörer som modeller, dessutom i "fel" kön, så det krävdes lite övertalning, men snart hade Maria fått ihop det antal som behövdes. På herrsidan deltog: H & M , Malmströms, Paparazzi, Alexandra, MQ och Clas Ohlsson.

På damsidan deltog: H & M , Camilla, Flash, Alexandra och MQ.

Modellerna fick i uppdrag att ta kontakt med affärerna och tillsammans valde dom ut vilka plagg som skulle visas.

Torsdagen innan visningen repeterade vi hur man går på en catwalk, vilken ordning vi skulle gå upp på catwalken och hur länge var och en skulle vara inne på scenen.

Vi gjorde tre visningar: klockan 13.00, 14.00 och 15.00. Klockan 14.00 var Regnbågsfestivalens officiella invigning.

Här hittar du Triangeln Köpcenters webbplats

Kontakta oss

Fyll i namn, e-post samt ditt meddelande och skicka sedan formuläret så kontaktar vi dig inom kort.